Fogt, J. & Fogh, C. (2015). The Postdramatic Turn – Recasting the Dramatic Curriculum. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, Volume 14 (Issue 3), 308-324. https://doi.org/10.15405/ejsbs.173
Abstract
The article presents a new educational design for the subject drama pedagogy in light of the paradigm shift in contemporary theatre towards a postdramatic theatre (Lehmann, 2006). Going out from a historical perspective a basic concept of aesthetic doubling based on dramatic fiction is successively identified as constitutive of the classic subject drama pedagogy. The historical exposition is followed by a brief introduction to the postdramatic theatre by means of the concepts postdrama, theatReality and f(r)iction, which is seen as a hybridization of the classic notion of fiction. Recent examples of postdramatic theatre performances are given, and the outlines of a new educational design for drama and theatre pedagogy inspired by this form of theatre is demonstrated by explanation and examples from educational practice at the Master’s Programme of Theatre Pedagogy at Metropolitan University College Copenhagen. Finally, it is argued with additional reference to Lawrence Grossberg’s (1992) forms of authentic inauthenticity that drama and theatre pedagogy must turn postdramatic in its curricular basis in order to stay relevant for future generations of young people and other target groups.
Fogt, J. & Fogh, C. (2014). Ny Nordisk Skole – et drama om æstetiske læreprocesser. Unge Pædagoger, (4), 28-36.
Abstract
Hvis målsætningerne bag Ny Nordisk Skole skal blive til noget, så er det forfatternes pointe, at drama og teaterpædagogik skal supplere uddannelseslandskabet i form af en målrettet efter-videreuddannelse til de lærere og pædagoger, der skal iscenesætte de nye læreprocesser i mellemrummet mellem fagenes formelle og elevernes uformelle kulturelle domæner.
Fogt, J., & Fogh, C. (2009). Teater i Skolen: Drama på scenen. I: Skånstrøm, L. (Red.). Innovation i undervisningen (pp. 95-106). Akademisk Forlag.
Brandt, K. & Fogh, C. (2009): Billedkunst i Berlin, nye blik på verden. I: Skånstrøm, L. (Red). Innovation i undervisningen. Akademisk Forlag
Fogt, J. M. A. (2008). Mediediadaktikkens grundproblemer. I: Fogt. J, Hansen, K. R. & Frost, P. (Red.). Mediedidaktik i dansk (pp. 6-18). Frederiksberg Seminariums skriftserie, No. 1.
Brandt, K. & Fogh, C. (2018) Nye blik på verden – om innovation i faget billedkunst. I: Sprogforum –Tidsskrift for sprog- og kulturpædagogik, Nr. 67 . (https://samfundslitteratur.dk/sites/default/files/Sprogforum%2067%20%20Innovation%20og%20kreativitet.pdf)
Fogh, C., Juellund Jensen, J., Mouritzen, P. (2009): Praktisk- musisk kursus: elementært og mærkværdigt. I: Skånstrøm, L. (Red.). Innovation i undervisningen. Akademisk Forlag
Fogh, C.: (2004) At forstå verden på ny. (Specialeafhandling, upbl.) DPU
Fogt, J. (1993). Det dobbelte teater – om nyere svensk metadrama.(Magisterafhandling, upbl.) Københavns Universitet.
Fogt, J. (1989). Provokeret kunst – en oversættelse, bearbejdelse og iscenesættelse af Gottfried Benn: Drei alte Männer. (Specialeafhandling, upbl.) Københavns Universitet.
Fogh, C. (2018) Hvad ’gør’ hjem? I: Christensen, K.E., Marxen, H. & Mejer, L. Visualitet i undervisningen. Forlaget Meloni.
Fogh, C.: (2018a) Flyt dig – en multimodal collage. I: Christensen, K.E., Marxen, H. & Mejer, L. Visualitet i undervisningen. Forlaget Meloni.
Fogt, J. (2004). Senmoderne teater- og dramapædagogik 1. Danmarks Dramalærerforening Årsskift.
Fogh, C. (2002). Flyt dig – En multimodal teaterkollage. Drama & Teater.
Fogh, C. (2002). Scenografi er iscenesættelse af fortælling i rum: ikke kun i teatret. Billedpædagogisk Tidsskrift, (3), 2-7.
Fogt, J. (1994). De uskyldiges tid. Drama i to dele og et efterbillede. Oversat og bearbejdet fra: Lenz, S. (1961). Zeit der Schuldlosen.
Fogt, J. (1992). Anaïs. Dramatisering af Anaïs Nins dagbog 1931-34.
Fogt, J. (1994). Himlens hemmelighed. Oversat og bearbejdet fra: Lagerkvist, P. (1921) Himlens hemlighet.
Fogt, J. (1989). Trappen – variationer over et tema af Gordon Craig.
Fogt, J. (1988). Hamlet 88. Oversat og bearbejdet fra: Shakespeare, W. (1603). Hamlet.
Fogt, J. (1987). Samtalen. Oversat og bearbejdet fra: Benn, G. (1949). Drei alte Männer.
Fogh, C. & Fogt, J. (2022). Kernefaglighed og Tværfaglighed. Keynote-præsentation ved Musikpædagogisk Konference 2022. Det Kongelige Danske Musikkonservatorium & Rytmisk Musikkonservatorium. www.youtube.com/watch?v=IOszByINdsQ&t=3959s (Præsentationen starter ved 0:11:20).
Abstract
Keynotepræsentationen giver et overblik over væsentlige stilistiske, dramaturgiske, tematiske og filosofiske træk i samtidsteatret, herunder virkelighedsrepræsentationen, f(r)iktionskontrakten, publikumsrelationen og forståelsen af den teatrale begivenhed samt anvendelsen af tvær-kunstneriske udtryksformer. På baggrund af disse strømninger i samtidsteatret vises en række eksempler på, hvordan nye former og modeller for teater- og performancepædagogik og -formidling er opstået – og har opnået støtte fra fonde – ikke mindst i forskellige nye 'mellemrum' mellem de traditionelle kunst,- kultur- og uddannelsesinstitutioner. Endelig vises det, hvordan denne udvikling må få konsekvenser for de kunstneriske og kunstpædagogiske uddannelser – eksemplificeret ved uddannelsen i Teater- og Performancepædagogik ved Act-Fact Copenhagen.
KONTAKT
Act-Fact Copenhagen
Skodsborg Strandvej 103
2942 Skodsborg
Tel: +45 3023 0800
E-mail: mail@act-fact.dk
"Så kommer politiet! Må ikke bade her ...
- Du mener, at ethvert menneske én eller anden gang har gjort sig fortjent til at komme i fængsel?"
Strindberg: Et drømmespil